Методична робота

 Методична робота

З кожним роком наполегливої праці накопичувалося вміння не тільки викладати предмет, а й спілкуватися з дітьми. Адже вчити учнів рідній мові нелегко. Оскільки мова і література серед інших предметів посідає одне з головних місць. Без них важко обійтися не тільки під час навчання в школі, а й в житті в цілому.

Тому, на мою думку, нам, учителям української мови і літератури, слід багато уваги приділяти не тільки тому, щоб діти знали мову, а ще й любили її. Завдання це складне, та посильне для кожного вчителя мовника.
Саме тому і проблему, над якою я працюю, обрала таку:
«Розвиток творчих здібностей учнів на уроках мови і літератури.»
Проблема розвитку творчих здібностей є актуальною, бо саме творча людина спроможна по-справжньому керувати майбутнім, лише така особистість може впевнено подивитися в обличчя новизні.
Метою моєї роботи над обраною проблемою є – виховання компетентних випускників школи.
Кожна дитина – неповторна особистість. Учні розрізняються своїми здібностями, стилем сприйняття оточення, домінуючим характером мислення, тому вивчення особистісних можливостей учнів дають 
змогу сформувати уявлення про кожного, їх інтереси і здібності.Тому основними завданнями на уроках української мови і літератури, на мою думку, є формування національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка володіє вміннями й навичками  вільно, комунікативно доцільно  користуватися засобами рідної мови – її стилями, типами, жанрами в усіх видах мовленнєвої діяльності .

Наприклад, за результатами дослідження учнів одного класу можна дітей об’єднувати в групи:
1) сильні учні, які широко володіють матеріалом, можуть працювати творчо, виконувати логічні завдання;
2) учні, які володіють достатнім рівнем знань, але не завжди спроможні виконувати творчі завдання;
3) учні з середнім рівнем знань, які часом фрагментарно засвоюють знання;
4) учні, що дуже повільно засвоюють матеріал, не володіють логічним мисленням.
Звичайно, ці групи – рухливі, бо їх можна змінювати відповідно до тем і ситуацій уроку.
Але, як показує робота з дітьми, тільки індивідуалізації і диференціації для успішної роботи недостатньо. Повинна бути мотивація навчальної діяльності. Тільки тоді, коли учень зрозуміє, для чого йому ця тема, він виявить інтерес до її вивчення, а отже
, і результати навчання будуть кращими.
На мою думку, для розвитку творчих здібностей найбільш ефективними є такі види робіт
априклад,

 1. Скласти казку на лінгвістичну тему.
Є декілька варіантів такого завдання. Можна спочатку прочитати зразок такої казки, а потім запропонувати учням власну казку написати на таку ж тему.
Або
  дати початок казки, а дітям запропонувати скласти продовження. Якщо така робота проводиться не вперше, то учні зможуть самостійно скласти казку, не маючи перед собою ні зразка, ні даного початку.
Чи: 2. Скласти твір-опис за власним спостереженням. Учні з великим задоволенням підбирають матеріал до твору. Така робота подобається навіть тим учням, які особливого бажання писати твори не мають.
Або: 3. Різні види ігор зі словами. Наприклад
, учитель називає певне слово, а учні мають дібрати до нього якомога більшу кількість асоціативно пов’язаних слів. Оголошуючи дібрані слова, діти мають пояснити зв’язок між ними. Час може обмежуватися 1 – 5 хвилинами.
Такі види гри розвивають образне мислення дітей, художнє бачення світу, творчі здібності, активне ставлення до вивчення рідної мови, розширює словниковий запас дітей.
Також розвитку зв’язного мовлення учнів, збагаченню словникового запасу сприяють творчі диктанти різних видів, які я теж використовую при вивченні багатьох тем.
Цей вид вправ поєднує в собі вироблення навичок орфографії та пунктуації з розвитком мовлення, виконанням стилістичних завдань. Така форма роботи вимагає від учнів більшої уваги, ініціативи, творчого мислення, ніж під час текстуальних диктантів.
Наприклад
, пропоную учням поширити речення. Для сильніших учнів ускладнюю це завдання тим, щоб речення поширили так, щоб утворився текст та дібрати заголовок.
Як один із творчих видів роботи на уроці використовую сенк
ан. Це один із найбільш цікавих для дітей видів роботи, на мою думку.
Використовую його в
5, 6, 9 класах, як на початку уроку у вигляді інтелектуальної розминки, так і в кінці – у вигляді ігрового моменту.
На різних етапах уроку використовую так звані «неправильні» запитання й «неправильні» відповіді. Суть цього прийому полягає у свідомому формулюванні помилкового твердження як істини. Учні не відразу помічають і реагують на пастку, тоді я зупиняюся, змінюю інтонацію, звертаючи їхню увагу. Постійне використання цього прийому забезпечує постійний аналіз почутого, а також формує свідоме ставлення до отриманої інформації.
На уроках літератури використовую різні ігрові ситуації. Наприклад: «Хто найкмітливіший», «Хто більше», «Хто швидше», коли учні відгадують, наприклад, те, що закодоване у загадці. Це можна робити пр. вивченні і казок, оповідань, віршів. У загадці може бути закодований літературний портрет героя твору, сама назва твору та інше.
Взагалі, свої уроки будую не за традиційними шаблонами, а використовуючи інноваційні технології, тільки такі уроки дають змогу не просто цікаво сприймати матеріал, а й краще засвоювати його.
Наприклад, здобутий дітьми чуттєвий досвід, знання про довкілля, засвоєні способи творчої діяльності та прийоми розумових дій активізую на уроках мови і літератури у таких 
формах, як:
- хвилинка ерудита;
- усний журнал;
- заочна подорож до пам’ятних куточків міста чи області;
- інтерв’ю;
- «мікрофон» та інші.
Для забезпечення послідовності й системності в оволодінні різних тем уроків мови
 та літератури запроваджую:
- Від найпростіших – це робота в парах чи малих групах – до складніших – диспут чи метод проектів.
Такі види робіт, на мою думку, сприяють виробленню вмінь спілкування між учнями:
- слухати;
- ставити запитання;
- відповідати на запитання;
- дискутувати;
- створювати власні проекти.
У подальшому види робіт ускладнюю. Це стосується і організаційних видів, так і з навчальним матеріалом.
Навіть можна розробити орієнтовану схему застосування активних і інтерактивних технологій навчання.
Звичайно, для кожного вчителя та класу ця схема може бути різною.
Наприклад, у 
6 класі для роботи в малих групах я використовую такі форми:
- мікрофон;
- спільний проект;
- словесне малювання;
- «мозковий штурм»;
- займи позицію;
- шкала думок та інше.
Працюючи з дітьми, проводжу різні конкурси, змагання (інтелектуальні).
У
 березні2014р. для слухачів курсівВОБІПО ,вчителів вищої категорії мною був проведений урок в 9-А класі « Усний журнал « Світова велич українського поета Т.Г.Шевченка», у грудні 2015 року -  відкритий урок з літератури в 6 -А класі «Неслухняність чи спосіб утвердження власного»Я»?», лютому 2016р. ( 5 –А клас) – «Краса, що вражає душу»(За поезією П.Тичини «Гаї шумлять»).

 де застосовувала різні форми та інтерактивні методи.

У листопаді в нашій школі щорічно проходить тиждень української мови і літератури. Я разом з учнями різних класів ,беремо завжди активну участь. Разом  готуємо стіннівки та плакати до тижня української мови. Провела гру «Знай наших!» між учнями 5-11 класів класів, « З Україною в серці», до яких підібрала цікаві мовні конкурси та змагання.

Так,  мої вихованці брали участь у міському  Мовно – літературному конкурсі до 200 – річчя від дня народження Т.Г.Шевченка , у конкурсі учнівської творчості.

Щорічно мої учні беруть участь у конкурсі « Майстер української орфографії» .

Вже багато років я – керівник шкільного гуртка « Зелене гроно» Мої гуртківці постійно беруть участь в різних шкільних та міських заходах та конкурсах, наприклад, таких,як: круглий стіл »Підтримуємо обдарованість», семінар для молодих вчителів міста « Дев’ять муз»,міський поетичний фестиваль «Поезіє!Будуй мости!», відкриття меморіальної дошки загиблому воїну АТО Жембровському Д.,ПМТкниги,міських конкурсів поетів – початківців,де виборюють призові місця.

Щорічно мої учні беруть участь у шкільній МАН:  –

« Народні перекази та легенди рідного краю»;  « Незбагненна краса  життя  дочки Прометея»,«Єдналися долі в рушниковому колі « (Весільна драма:минуле та сучасність ) ».

 «Діти – це живе життя і життя прекрасне, і ставиться до них треба, як до товаришів і громадян, поважати їхнє право на навчання, радість і обов’язок відповідальності» , намагаюся будувати свою роботу методично грамотно, продумано, щоб готувати до життя високоінтелектуальних, освічених, творчо розвинених особистостей, які у будь-яких життєвих ситуаціях змогли б знайти правильних вихід, не боячись труднощів.

Тому свій звіт хочу закінчити словами:

Дитина - наче паросток тендітний

Свої долоньки сонцю простягає.

І тягнеться увись росточок плідний

Йому потрібні догляд і душа.

Учителі! На вас стоять держави,

І вам майбутнє на Землі вершить.

Відтак, плекайте сад, бо він не дасть врожаю,

Як добре не подбає садівник.  


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу